Nyilvánosságra kerül a felsőoktatási törvény új koncepciója

Az MTI és a Magyar Nemzet által több nap alatt nyilvánosságra hozott törvénytervezet főbb pontjai:

  • Intézménytípusok: főiskola, tudományegyetem, átmenetileg egyetem (2014-re megszűnik, a másik két fajtává vagy magánintézménnyé alakul).
  • Tudományegyetem: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), Debreceni Egyetem (DE), Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), Pécsi Tudományegyetem (PTE), Szegedi Tudományegyetem (SZTE), Semmelweis Egyetem (SE).
  • Egyetem: Budapesti Corvinus Egyetem (BCE), Kaposvári Egyetem (KE), Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE), Miskolci Egyetem (ME), Óbudai Egyetem (ÓE), Pannon Egyetem (PE), Széchenyi István Egyetem (SZE), Nyugat-Magyarországi Egyetem (NYME), Szent István Egyetem (SZIE), Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (LFZE), Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE), Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME), Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE).
  • Főiskola: Budapesti Gazdasági Főiskola (BGF), Dunaújvárosi Főiskola (DF), Eötvös József Főiskola (EJF), Eszterházy Károly Főiskola (EKF), Kecskeméti Főiskola (KF), Nyíregyházi Főiskola (NYF), Magyar Táncművészeti Főiskola (MTF).
  • A szóbeli felvételi újbóli bevezetése.
  • Maximum 3 helyre jelentkezhet egy felvételiző.
  • A hátrányos helyzetűeket nem többletpontokkal, hanem külön keretszámmal segítenék.
  • A szakonként meghatározott képzési idő másfélszerese alatt tanulmányaikat nem befejező hallgatókat el kell a szakról bocsátani.
  • Ösztöndíjat egyház, alapítvány, gazdasági társaság is adna a rászorulóaknak.
  • Az állam a hallgatót, és nem az intézményt támogatja.
  • A 2012-es 40 ezerről 2013-ban 35 ezerre, 2014-ben 30 ezerre csökken a támogatott hallgatói keretszám.
  • A képzési / tudományos / fenntartói támogatás 50 / 25 / 25-ről 15 / 15 / 70 százalékra változna.
  • A költségvetési támogatás: 2012-ben 177-189 milliárd, 2013-ban 160 milliárd, 2014-ben 153 milliárd forint.
  • Az Új Széchenyi Tervben 285 milliárd forint van oktatással kapcsolatos beruházásokra.
  • Létrejön a Nemzeti Felsőoktatási Rendszer (NFR) a legalább 51%-ban állami finanszírozott hallgatókat oktató egyetemeken, itt az állam nevezi ki a rektorokat és a gazdasági vezetőket, az állam dönt a megszüntetésről, létrehozásról, összevonásról.
  • A hallgatói szerződés 10-ből 7, 20-ból 15 évre szólna.
  • Osztatlan pedagógusképzés.
  • Legfeljebb 2 félévvel lehetne túlnyúlni a rendes tanulmányi időn.

Szeptember 23-án 6 rektor (BME, DE, ELTE, PTE, SE, SZTE) egy nyilatkozatot adott ki, amit a Magyar Rektori Konferencia (MRK) is támogatott. Ebben arra figyelmeztetnek, hogy túlságosan nagy a felsőoktatásból történő forráskivonás mértéke, hogy veszélyes a támogatások arányának túlzott eltolása a műszaki képzések felé, hogy az egyetemek állami kézi vezérlését visszautasítják, előreláthatóságot kérnek mind az intézményi, mind a keretszám-változásokban, hogy a keretszámváltozásokat előrejelzések alapján, nem a jelenlegi állapotra alapozva kell megtervezni, és hogy a hallgatói szerződés és a költségtérítéses rendszer fokozása jelentkezéseket visszatartó erő lehet. Segítséget ajánlanak a koncepció kidolgozásában.

Szeptember 27-én az MRK, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK), a Magyar Akkredtiációs Bizottság (MAB) és a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete (FDSZ) is állásfoglalást adott ki a felsőoktatási koncepcióval kapcsolatban.

Az MRK kifogásolja az állam céljait: nem új nemzeti középosztály létrehozása a cél, hanem az tudás minél szélesebb körű terjesztése ennek minden pozitív járulékával. A felsőoktatás nem elitképzés. Kifogásolja az autonómia megszüntetését. Kifogásolja, hogy az önköltséges képzés (a költségtérítéssel szemben) csak egy szűk elit számára lesz elérhető, valamint a visszatérítési rendszer veszélyeire is rámutat, annak elriasztó hatására. Kritizálják a hirtelen változtatásokat és hiányolják a kiszámíthatóságot. Kifogásolják, hogy sok (főleg vidéki) egyetem válna fölöslegesen főiskolává a megfelelően rájuk alkalmazható kategória híján.

Az MRK javaslatot tett egy kredit-alapú hallgatói finanszírozási rendszerbe, ahol a nem teljesített kreditek után fizetnének az államilag finanszírozott hallgatók, ezzel kiszámíthatóvá és ösztönzővé téve a rendszert. Emellett egyéb, gazdasági szankcionálásra is javaslatot tettek (nem befejezők költség-visszafizetése, nem beiratkozók büntetése). Ezzel kompenzálnák a Széll Kálmán terv felsőoktatási forráskivonásait.

A HÖOK elutasítja a koncepciót többek között a hallgatók szociális helyzetének figyelmen kívül hagyása, a tanulmányi kérdések túlszabályozása, a hallgatói érdekképviselet arányának csökkentése miatt.

“Össztűz alatt a MAB!” címmel adott ki állásfoglalást a MAB, melyben a testület függetlenségének megszűnése miatt jelentkező problémákról írnak, mint a European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) tagság lehetséges elveszítése, és hogy a minisztérium mint nem tudományművelő képtelen lesz a MAB feladatait megfelelő szakmai szinten ellátni.

A PTE-n a HÖK aláírásgyűjtést, demonstrációt tartott a törvénytervezet ellen.